Prommenz – Innovatieve maatvoering met de Trimble X7

8 juli 2024

BouwInfra
Prommenz werkt met Trimble instrumenten van Geometius.

Meer treinen en meer reizigers vanaf Amsterdam Centraal, dat is het doel van de renovatie die op dit station gaande is. Voor dit grootse project neemt Prommenz de maatvoering op zich. Dat doen zij via een effectieve workflow en met behulp van de beste meetinstrumenten als de Trimble X7. Ferry van Lieshout, teammanager van de afdeling Survey Solutions, vertelt er meer over.

Wie is Prommenz?

In 2011 vestigde Prommenz zich in Noord-Holland. De werkzaamheden bestaan met name uit bestekken schrijven en ontwerpen maken. Het duurde echter niet lang voordat maatvoering en grondonderzoek hier ook onderdeel van uit gingen maken. Volgens Ferry een noodzakelijk ontwikkeling: “Door zelf actuele data te verzamelen weten we zeker dat hetgeen we opleveren aan de achterkant goed is.” Vanuit daar zette de groei gestaag voort en vandaag de dag telt Prommenz meer dan 120 vaste medewerkers en zeven verschillende werkvelden waarbinnen zij als advies- en ingenieursbureau fungeren: ruimte en ontwikkeling, milieu, survey, ecologie, infra, landschapsarchitectuur en groenadvies.  

Kansen op Amsterdam Centraal

Met de groei van de organisatie kreeg ook de afdeling maatvoering een grotere omvang. Waar deze afdeling toentertijd drie maatvoerders telde, zijn dat er inmiddels negen. Daar heeft Prommenz volgens teammanager Ferry niet altijd voldoende aan: “In de zomer werken we met flexibele krachten, waardoor onze club meer dan verdubbelt.” Opdrachten ontvangt de afdeling zowel vanuit de interne als externe omgeving. Vanuit die laatste hoek was de afdeling maatvoering enkele jaren geleden betrokken bij het herinrichten van de entree van Amsterdam Centraal. De kennis over het reilen en zeilen van deze drukbezochte plek maakte dat Prommenz werd gevraagd voor nog een project op dit station: het uitvoeren van de maatvoering voor BAM Infra Civiel. Toen Ferry en hoofdmaatvoerder Vincent de omvang van de opdracht hoorden konden beide heren hun geluk niet op. Ferry vertelt: “Wij worden graag wakker gemaakt voor atypische opdrachten waarbij alles gek schuin en rond loopt. Dan beginnen wij warm te lopen. De uitdagingen die dit project ons zouden geven, deed ons daarom besluiten om dit met twee handen aan te pakken.” 

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

Waar Prommenz zich bij de voorgaande opdracht richtte op de entree van Amsterdam Centraal, richtten zij zich sinds september vorig jaar op het fundament van het 130 jaar oude monumentale stationsgebouw. Het project waar zij de maatvoering voor uitvoeren is onderdeel van het ProRail project:  Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS). Het doel hiervan is meer personentreinen op drukke trajecten en voldoende ruimte voor goederenvervoer. Ook knelpunt Amsterdam Centraal moet op de schop. Prommenz is daarom druk met het inmeten van het fundament en het uitzetten van het gewenste nieuwe ontwerp. Volgens Ferry staat de volgende vraag daarbij centraal: Hoe zorgen we ervoor dat de maatvoering in onmogelijke posities met zo min mogelijk risico’s toch nauwkeurig wordt uitgevoerd?” Om dat te realiseren heeft Vincent apparatuur van Geometius tot zijn beschikking.

Trimble X7, Trimble S7 en Trimble software

Bij de start van Ferry zijn carrière binnen Prommenz, zo’n vijf jaar geleden, ging hij op zoek naar een leverancier van meetapparatuur die beter aan zijn wensen kon voldoen. Ferry kwam terecht bij Geometius op basis van de goede ervaringen die Vincent al met de Trimble-apparatuur had: “Zo goed als alle meetapparatuur is vervangen en inmiddels werken alle maatvoerders al ruim drie jaar met Trimble-instrumenten.” Een deel van deze instrumenten zie je nu dan ook terug op Amsterdam Centraal. Hoofdmaatvoerder Vincent is hier met name bewapend met de Trimble Total Station S7 voor het uitzetten van punten, de 3D-laserscanner Trimble X7 voor het verifiëren van het ontwerp en bijhorende Trimble software voor het verzamelen en verwerken van de data. Ze zijn erg tevreden met de apparatuur, zo vertelt Ferry: “Op deze Trimble-instrumenten kun je bouwen. Ze leveren uitstekende kwaliteit. Mocht er toch iets aan de hand zijn, komen we er samen met Geometius altijd uit.” 

Trimble X7 maatvoering Amsterdam Centraal

Innovatief met Trimble X7

Om goed werk te leveren is Vincent volgens Ferry altijd op zoek naar innovatie. Zo is het voor de samenwerkende partijen wat ongewoon wanneer zij zien dat Prommenz de maatvoering uitvoert met én een Total Station én een 3D-laserscanner. Ferry noemt het maatvoering 2.0: “Waar we ons voorheen in eerste instantie focuste op het uitzetten van punten, richten we ons nu eerst op het maken van een 3D-scan. Deze leggen we over het ontwerp zodat we zien of het overeenkomt met de huidige situatie. We toetsen dus of het ontwerp daadwerkelijk past. Daarna gaan we pas met de Total Station punten uitzetten.” Deze nieuwe workflow heeft volgens Ferry als voordeel dat je tijdig modificaties kunt doorvoeren in het ontwerp en niet achteraf zaken moet rechttrekken. Dit komt de efficiëntie van het project ten goede waardoor onder andere ook een aannemer efficiënter met zijn manschap om kan gaan. Zo geeft Ferry het volgende voorbeeld: “Het heeft geen zin om een complete club timmerlieden te laten komen als je vervolgens ontdekt dat het ontwerp niet klopt.”  

Scan Trimble X7 staalconstructie

Met deze workflow weet Prommenz tijdens het project op Amsterdam Centraal een meerwaarde te bieden: “Wij steken veel energie in de ontwerpfase, om zo de uitvoering vlekkeloos te laten verlopen.” Via deze weg draagt Prommenz haar steentje bij aan het halen van de eerste harde deadline. Voor 25 augustus moet perron 1 namelijk weer hét perron zijn vanaf waar Formule 1 fans zich richting Zandvoort bewegen. 

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden en wil je ontdekken wat deze of andere meetinstrumenten voor jouw werk kunnen betekenen? Neem gerust contact op, onze sales engineers denken graag met je mee.